Despre gratuități în vremea Covid

Evident, pandemia cu care ne confruntăm ne-a luat prin surprindere. Și, de această dată, nu doar pe noi. Ne revine în minte celebra expresie ”iarna nu-i ca vara”; Covid-ul nu este ca orice virus, iar viteza sa de răspândire a surprins întregul glob. Sistemul sanitar nu era pregătit pentru o astfel de provocare, banii cheltuiți cu măsurile de prevenție și protecție nu și-au arătat pe deplin utilitatea, unii medici ”au părăsit câmpul de luptă” pentru că nu li s-au asigurat măsurile de protecție necesare, iar majoritatea oamenilor au primit instrucțiuni să rămână acasă de la niște autorități mai preocupate să arate că sunt “in control” prin aplombul și atitudinea plină de importanță afișate în momentele în care anunță restricții, decât puțină empatie cu cei pe care îi reprezintă și conduc.

Cei care au copii petrec clipe valoroase împreună cu ei, de la caz la caz, singuri sau cu părinți/socri/verișori etc. O mică parte postează pe rețele sociale articole ridicole de genul “waw, ce productiv sunt de acasă, lucrând la laptop, în timp ce fetița mea îmi împletește părul!”, ”uite ce frumos a adormit la mine în brațe în timp ce-mi închid forecastul de aprovizionare! Viața e minunată!” și exemplele ar putea continua în acest ton. Alții aleargă maratoane în balcon sau amortizează în avans, pe cațiva ani, abonamentele la Netflix/HBO_Go.
La momentul la care scriu acest articol,  #stămacasă de câteva saptămâni și am avut timp să văd o gamă largă de oferte/abordări din partea companiilor, unele originale, altele replicate. Bineînteles că în primul rând mi-am îndreptat atenția către industria în care activez de mai bine de 15 ani.

Ce face în acest timp industria IT?

Pe lângă comunicate din categoria #staysafe, unele companii au trecut la GRATUITĂȚI! Dah, mai tare decât reducerile celebre la tigăi și coliere, jucători din industria IT oferă GRATUIT tot felul de aplicații și servicii pentru care, până acum, cereau bani. Cam toate companiile de tehnologie din Statele Unite s-au urcat în trenul filantropiei și oferă soluții de videoconferință, acces remote, securitate, suport de la distanță, inclusiv celebrele licențe 365 în anumite scenarii au devenit gratuite. Unele sunt gratuite pentru 1 lună, altele pentru 3, 6 sau chiar 12 luni. Te ajută să supraviețuiești acestor vremuri, astfel încât să-ți amintești cine te-a ajutat! Tare, nu!? Sigur, fiecare “gratuitate” are niște termene și condiții în care sunt detaliate profilul de companie căreia i se adresează, ce funcționalități sunt incluse, ce se întămplă după perioada de gratuitate etc.

Trenul acesta evident că a traversat și România, că doar suntem cu toții conectați la pulsul global. Fiecare a înțeles ce a putut și a procedat cum i s-a părut mai bine. Amintesc un domn cu o platformă online de facturare/CRM care oferă gratuit plaforma tuturor companiilor afectate acum! Până trece perioada asta… E clar, nu? Zecile de mii de companii care au probleme (nu au comenzi, nu fac producție, nu au vânzări, nu pot transporta) sunt “salvate” migrând către o nouă platformă cloud-based, gratuită și bazată pe cea mai nouă tehnologie, cu ajutorul căreia își vor gestiona mai bine cei 15% din clienții rămași și vor putea emite mult mai eficient 15% din facturile aferente! Fără să coste nimic în plus!

Să nu generalizăm totuși, nu toți privesc lucrurile în același mod. Sunt și companii de IT, în România, care încearcă să faciliteze accesul la aceste aplicații gratuite, promițând servicii de onboarding/procesare, tot gratuite.
Toată lumea știe proverbul cu “mărul otrăvit” sau “câți bani dai, atât face” ori “sunt prea sărac pentru a-mi cumpăra lucruri ieftine/gratis”. Evident, giganții tehnologiei sunt mișcați de aceste vremuri și doresc să susțină într-un mod dezinteresat ecosistemul global. Complet secundar, desigur, este interesul de a puncta major la capitolul marketing și de a câstiga un număr considerabil de clienți plătitori odată ce va expira perioada de gratuitate. Clienți care s-au obișnuit deja cu produsul pe care l-au implementat adânc în fluxurile lor operaționale.

Și care ar fi investiția din partea producătorilor pentru acest lucru? …. Păi, copiile suplimentare ale aplicațiilor software nu-i costă nimic (toată lumea oferă software gratuit, nimeni nu spune – hai să golesc stocurile distribuitorilor și să ofer platforme hardware), iar costurile cu consumul de cloud sunt cumva marginale. Și sigur sunt acoperite de bugetele deja aprobate de marketing pentru evenimentele care nu s-au mai organizat, probabil costurile cu avioanele și hotelurile/restaurantele pe care nu le-au mai avut în aceasta perioadă. Deci, practic, nu ies în pierdere.

Chiar, puține companii spun cum tratează clienții care au plătit sau plătesc în continuare serviciile care tocmai au devenit gratuite. Și dacă acești clienți pot renunța la angajamentele în derulare, pentru a trece spre o variantă gratuită. Acesta este chiar un lucru delicat de abordat. În schimb, mi-aș dori să vorbesc despre modul în care companiile din România pot exploata această situație.

Mai jos câteva recomandări?

  • Nu alegeți prima soluție gratuită de care ați auzit! De obicei, există mai multe variante, multe gratuite în acest moment, dintre care puteți alege. Faptul că e gratis nu vă scutește de o analiză riguroasă și comparații relevante. Doar că trebuie să le faceti mult mai operativ!
  • Atenție la procesul de implementare pentru soluția gratuită! În funcție de cât e de ușor/greu de integrat în companie, acest proces poate dura mai mult și costă mai mult decat valoarea comercială “de piață” a soluției.
  • Puneți-vă întrebarea: care este impactul dacă voi dori să renunț la această soluție, după ce trece perioada gratuităților? Cum îmi primesc înapoi datele? Cum revin la setările inițiale? Există un proces accesibil pentru a realiza acest lucru?
  • Analizați aspectul securității datelor/conexiunilor în alegerea soluțiilor. Vedeți exemplul Zoom, unde elanul managementului a eclipsat preocuparile de securitate. N-a ieșit bine!
  • Soluția software este gratuită, dar cine mi-o implementează? (în cazul în care n-am personal pregătit pentru acest lucru). Cât mă costă și cât durează? Utilizatorii sunt dispuși să o folosească? O vor găsi suficient de intuitivă pentru a o exploata cu ușurință?

Prin urmare, vă îndemn să fiți un pic atenți la acest subiect.
Vorba unui prieten de-al meu: Daca ți se oferă ceva gratuit, înseamnă că marfa tranzacționată de fapt ești tu însuți!

Sunt curios cum vedeți voi aceste gratuități și dacă ați apelat sau nu la ele!?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *